Od redakcji |
Klient, pracownik, właściciel
W teorii, zarządzanie przedsiębiorstwem to zbiór procesów, zasad, praw. A jak to jest w rzeczywistości? Jak na co dzień menadżerowie spółek wod-kan radzą sobie z tym problemem? Z jakimi wyzwaniami muszą się zmierzyć? Co to dziś znaczy „nowoczesne przedsiębiorstwo wod-kan”?
Z pewnością to takie, które wykorzystuje nowoczesne rozwiązania, maszyny, technologie. Tu, patrząc na
polskie spółki wodociągowe, nie można mieć dziś wątpliwości, że reprezentują najwyższy poziom. W ostatnim czasie zrealizowały ogromne inwestycje na oczyszczalniach czy stacjach uzdatniania wody.
Cechą nowoczesnej spółki musi być również nowoczesny styl zarzadzania nią. Czyli jaki? Postanowiłam zapytać o to prezesów przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych. Jacek Kieloch, wiceprezes zarządu Saur Neptun Gdańsk, mówi np.: „Spółka nowocześnie zarządzana to taka, która opiera się na modelu biznesowym respektującym prawa wszystkich interesariuszy – to jest klientów, pracowników firmy i jej właścicieli”. Na kwestii oceny jakości pracy wspomnianych pracowników skupia się z kolei Jolanta Krawczyk. Podpowiada, jak zabrać się za wdrożenie systemu oceny i jakich rezultatów można się
po nim spodziewać.
Ważne jest tu również motywowanie pracowników, podnoszenie ich kwalifikacji. Swoim doświadczeniem w tym zakresie podzieliła się Katarzyna Świergosz, dyrektor Departamentu Rozwoju Kapitałowego i Organizacji w Aquanet, która w rozmowie wspomina o wdrażanym właśnie w spółce projekcie wartości.
Nie można zapomnieć oczywiście o klientach. Jak podkreśla Józef Natonek, prezes zarządu MPWiK Jaworzno: „Nowoczesna spółka to taka, która jako nowoczesna jest postrzegana przez naszych klientów”. Jak zatem wodociągi dbają o swój wizerunek? M.in. na to pytanie odpowiedzieli rzecznicy prasowi przedsiębiorstw wod-kan.
Staram się budować nowoczesną spółkę. W oparciu o wiedzę i umiejętności pracowników, nowe technologie, automatykę i sterowanie. Pracuję nad zadowoleniem klienta. Chcę stworzyć wzorcowe przedsiębiorstwo wod-kan i tego życzę czytającym ten artykuł, każdemu w swoim obszarze” – pisze na naszych łamach Bernard Krekora, prezes Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Mińsku Mazowieckim. Redakcja przyłącza się do życzeń, równocześnie zapraszając do lektury.
|
|
Temat numeru: Nowoczesna spółka Wod-Kan |
Przekraczanie granic rozwojowych Krzysztof Głuc | 8 |
Budowanie spółki wzorcowej Bernard Krekora | 15 |
Pieniądze nie motywują na długo Rozmowa z Katarzyną Świergosz, dyrektorem Departamentu Rozwoju Kapitałowego i Organizacji w Aquanet SA | 18 |
To samo, ale nie tak samo Jolanta Krawczyk | 20 |
Zarządzać nowoczesną spółką… Angelika Gajewska | 24 |
Jak branża wod-kan dba o wizerunek? Angelika Gajewska | 30 |
Chcesz być liderem? Zarządzaj ciągłą zmianą! Sebastian Budziszewski | 34 |
Szybko i skutecznie S&T Services Polska Sp. z o.o. | 38 |
Gospodarka wodna |
Im jaśniej, tym lepiej Grzegorz Podolski | 40 |
ALFA, BETA I GAMMA Rafał Chiniewicz, Anna Olejnik, Iwona Obierak | 46 |
Będzie chaos kompetencyjny? Jędrzej Bujny, Mikołaj Maśliński | 52 |
Sieci wodociągowe i kanalizacyjne |
Nie do wyeliminowania Kornel Namysł | 56 |
Deszcz pomysłów Dobrochna Ginter-Kramarczyk, Izabela Kruszelnicka | 62 |
Oczyszczanie ścieków |
Efektywniej (i) z Radochą Sabina Bąk, Dariusz Matwin | 68 |
Na najwyższych obrotach METALPOL Węgierska Górka Sp. z o.o. | 73 |
Na 5 sekund Angelika Gajewska | 74 |
Historia |
Podziemny wodny skarb Anna Bylewska-Juszczak | 79 |
Felieton |
Czarodzieje Michał Rżanek | 83 |
Myć się czy nie myć – oto jest pytanie Z notatnika Wodnika | 84 |
Wróżba Adam Makieła, Łukasz Lipiec | 85 |
Cywilizacja taryfowa Paweł Chudziński | 86 |