Partner serwisu
18 stycznia 2017

Budowanie spółki wzorcowej

Kategoria: Artykuły z czasopisma

„To jest nowoczesna spółka wod-kan!”. Gdy słyszymy takie stwierdzenie, od razu chcemy sprecyzować komunikat: jaka to jest ta „nowoczesna spółka”? co ją charakteryzuje? Jakie ma cechy? co takiego ją wyróżnia, że jest nowoczesna? Oceniamy. chcemy poznać rozwiązania i wdrożyć je, jeżeli uznamy za właściwe.

Budowanie spółki wzorcowej

W Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji  Sp. z o.o. w Mińsku Mazowieckim, którym zarządzam, misja brzmi: „Jesteśmy po to, żeby dawać zadowolenie klientowi poprzez świadczenie usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odbioru ścieków w trosce o najwyższe standardy życia, środowisko naturalne oraz warunki pracy”.

Pracownicy są dla spółki dobrem najważniejszym: zarówno kadra zarządzająca, jak i pracownicy liniowi tworzą całość. Klucz do sukcesu jest w ich głowach. To nie pieniądze, a ludzie są w stanie do prowadzić do szybkiego rozwoju firmy. Przywództwo zaczyna się i kończy na człowieku. Zarząd buduje strukturę, planuje, organizuje, motywuje (kieruje), kontroluje. Określa cel misji, dla której spółka istnieje. Wyznacza cele główne i pośrednie i w oparciu o zarządzanie ludźmi i powyższe zasady osiąga ich realizację.

Z mojego doświadczenia preferuję zarządzanie jednoosobowe, a w nim delegowanie uprawnień i odpowiedzialności. Jednostkowo wykorzystuję inne style zarządzania w zależności od potrzeby i moich oczekiwań. Lider, menedżer, przywódca jest tym, za którym ludzie chcą podążać. Wystarczy, że wykaże entuzjazm i zaangażowanie, ponadto musi mieć wiele innych umiejętności, które jeszcze bardziej przyspieszą owe podążanie. Kadra menedżerska stanowi ważne źródło efektywności, a jej znaczenie rośnie wraz z komplikowaniem się systemu zarządzania firmą.

Pytanie do czytelnika: Czy znasz cele spółki, w której pracujesz? Jeśli nie, to dryfujesz.

Kadra menedżerska, kierownicza, administracyjna, liniowa (wykonawcy prac fizycznych) kształtują nowoczesność spółki i są źródłem osiągania rozwoju. Ich wiedza, motywy, jakimi się kierują w pracy, w życiu, w zmianie oraz postępie, wysiłek intelektualny, pomysłowość, zaangażowanie, inwencje twórcze to cechy i umiejętności oczekiwane u pracowników. Najważniejsze zachowania pracowników determinowane są przez różne grupy cech osobowościowych, np. zachowanie człowieka skierowane na osiągnięcie określonego celu, zaspokojenie potrzeby lub uzupełnianie braku jest motywacją. Inteligencja jednostki, zdolności, ta grupa cech określa sprawność działania.

NASTĘPNA STRONA

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ