Od redakcji |
Budować wizerunek
Jak mówił mój kolega: „Lepsza zła sława niż żadna”. Cóż, w realiach szkoły podstawowej czy początków średniej, na upartego można zrozumieć takie podejście. Wprawdzie wśród nauczycieli miało się przechlapane, ale wśród niektórych kolegów zyskiwało zasłużony „szacun”. Polityka ta była jednak nieefektywna. Korzyści wątpliwe i krótkotrwałe. Z biegiem lat człowiek mądrzeje, a złej sławy – mimo zmiany zachowania – łatwo pozbyć się nie da.
Przenieśmy to teraz w sferę przedsiębiorstw, dziś starających się zbudować jak najlepszy wizerunek, ale niejednokrotnie walczących i z ową złą sławą. Odnosi się to również do branży wod-kan, która – choć zajmuje pozycję monopolisty – o swój „piar” dba coraz lepiej. Prowadzi więc działania tradycyjne, mające np. ocieplać obraz spółki w społeczeństwie, najczęściej lokalnym. Wykorzystywane są tu znane formy komunikacji, jak foldery, artykuły w mediach, ale niektórzy idą odważnie naprzód, organizując często niestandardowe kampanie informacyjne (osławiona „Gdzie jest moja kupa”), konkursy i eventy promujące np. picie wody z kranu.
Z jednej strony więc wodociągi są bliżej klientów. Coraz lepiej znane jest logo lokalnego przedsiębiorstwa (często pojawia się np. jako sponsor), miejscowa oczyszczalnia („dni otwarte”), a czasem nawet prezes (co odważniejsi występują np. na miejskich jasełkach). Są jednak i takie spółki wod-kan, które – by budować dobrą markę – muszą najpierw pozbyć się owej złej sławy, nabytej poprzez np. uciążliwe dla mieszkańców
awarie (i brak właściwej reakcji wodociągów), śmierdzącą suszarnię osadów czy choćby ostatni raport NIK o wysokich cenach za wodę.
W kwestii budowy wizerunku warto więc nieustannie się uczyć, poprawiać, poszukiwać, wymieniać doświadczenia. Z pewnością okazją do tego będzie debata, którą zamierzamy zorganizować podczas tegorocznej edycji Kongresu Wod-Kan-Eko. Przypominam: 8-9 listopada, Amber Expo w Gdańsku. Honorowym Gospodarzem jest Saur Neptun Gdańsk (notabene mocno dbający o wizerunek i promujący swoje dziania, które niejednokrotnie opisywaliśmy na portalu kierunekWODKAN.pl).
|
|
Temat numeru: Zagospodarowanie osadów |
Pomysły na oczyszczalnię Zbigniew Głogowski | 8 |
Na ratunek fosforowi Cezary Jędrzejewski | 16 |
Powstaje z popiołu Katarzyna Gorazda, Zbigniew Wzorek, Barbara Tarko, Halyna Kominko | 22 |
Walka ze złą sławą Rozmowa z Piotrem Kopkiem, prezesem zarządu Zakładu Wodociągów i Kanalizacji „WOD.-KAN.” Sp. z o.o. w Bełchatowie | 27 |
Popiół w pieniądze obrócisz Ziemowit Nowak | 32 |
Gospodarka wodna |
Deszcz opłat Jędrzej Bujny, Mikołaj Maśliński | 36 |
Wszechobecne i niebezpieczne Izabela Kruszelnicka, Dobrochna Ginter-Kramarczyk | 40 |
Proces łatwy i szybki? Marek Kasprzak | 44 |
Sieci wodociągowe i kanalizacyjne |
Na tanie nas nie stać Krzysztof Wilczak | 48 |
Pod szczególnym nadzorem Ziemowit Suligowski | 54 |
Oczyszczanie ścieków |
25 lat wdrażali. Ile wdrożyli? Klara Ramm | 60 |
Czym spłukiwać? Niekoniecznie wodą! Andrzej Giermek | 64 |
Ujarzmione siarczany Joanna Jaśkowska | 67 |
Historia |
Woda za żetony Krzysztof Kita | 71 |
Felieton |
Wody odeszły Michał Rżanek | 75 |
Laudato si Z notatnika Wodnika | 76 |
Wykorzystać szansę Adam Makieła, Łukasz Lipiec | 77 |
I znalazł się zupełnie (?) nowy temat Paweł Chudziński | 78 |