Ryzykowne zagospodarowanie wód opadowych i roztopowych w świetle wybranych orzeczeń sądów administracyjnych cz. I.
***
Na zakończenie warto zasygnalizować ryzyko, że argumentacja zawarta w przywołanych orzeczeniach może zostać wykorzystana przez organ nadzoru. Tytułem przykładu odnotować trzeba, że w dniu 5 października 2021 r. wojewoda warmińsko-mazurski wydał rozstrzygnięcie nadzorcze (PN.4131.344.2021), w którym stwierdził nieważność uchwały Nr BRM.07 96 2021 Rady Miejskiej w Olecku z dnia 27 sierpnia 2021 r. w sprawie powierzenia burmistrzowi Olecka uprawnień do ustalania opłat za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych. Zakwestionowaną uchwałą Rada Miejska w Olecku, działając na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 ugk, w związku z przepisami usg, powierzyła burmistrzowi Olecka uprawnienie do ustalania opłat za odprowadzanie wód odpadowych lub roztopowych kanalizacją deszczową eksploatowaną przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. z/s w Olecku. W ocenie organu nadzoru nie było podstawy prawnej do ustanowienia opłaty za odprowadzanie wód deszczowych i roztopowych do kanalizacji deszczowej, a co za tym idzie podstawy do powierzania jej ustalenia organowi wykonawczemu gminy na podstawie art. 4 ust. 2 ugk. Tym samym przedmiotowa uchwała w sposób istotny naruszyła prawo i winna zostać wyeliminowana z obrotu prawnego. Przedmiotowe stanowisko organu nadzoru expressis verbis oparte było na poglądach wyrażonych w judykaturze, tj. m.in. w wyrokach: Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 14 stycznia 2021 r., Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 14 kwietnia 2021 r., Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 27 maja 2021 r.!
Komentarze