Od redakcji |
Misja
Nadchodący czas to okres wyzwań dla branży. Obawy budzą przepisy nowego Prawa wodnego, które obwiązywać zaczną 1 stycznia 2018 roku. Wciąż jest wiele niewiadomych i brakuje konkretnych rozporządzeń rozwiewających wątpliwości. Pewne jest, że zmianie ulegną m.in. zasady ustanawiania stref ochronnych wody (s. 66) czy gospodarowania wodami opadowymi i roztopowymi (s. 70).
Nowe przepisy mają być zgodne z unijną dyrektywą, a tym samym wpłynąć na racjonalne zasady gospodarowania wodami, z uwzględnieniem ich ilości i jakości. Jednak utrzymanie dobrej jakości wody czy zapewnienie bezpieczeństwa systemu zaopatrzenia to nie tyle cel motywowany przepisami, a misja przedsiębiorstw wodno-kanalizacyjnych, które niejednokrotnie z dumą prezentują ją i przytaczają m.in. na swoich stronach internetowych.
Krakowskie Wodociągi jeszcze w 2012 roku, przed wprowadzeniem regulacji dotyczących opracowania i wdrożenia prewencyjnego zarządzania ryzykiem, rozpoczęły realizację tego zadania. Jak zwraca uwagę Robert Żurek, autor artykułu „By krakowiak mógł pić wodę z kranu” „To najbardziej skuteczny sposób zabezpieczenia dostaw wody do spożycia dla mieszkańców” (s. 8). Spółka wdrożyła kompleksową metodę oceny i zarządzania ryzykiem, obejmującą wszystkie etapy dostarczania wody od ujęcia do konsumenta, opartą o metodykę określoną w wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia.
Przedsiębiorstwa również wciąż ulepszają stosowane rozwiązania technologiczne. Wrocławskie MPWiK, wielokrotnie nagradzane za wdrożone systemy informatyczne (m.in. system zarządzania siecią SmartFlow) przekonuje, że „cyfrowa transformacja przynosi korzyści środowisku, klientom, a także branży” (s. 34). Bolesławiec z kolei może pochwalić się innowacyjnymi urządzeniami do bakteriologicznej analizy jakości wody (s. 20), w Jaworznie natomiast wykorzystuje się mobilny system ozonowania w uzdatnianiu wody (s. 30).
Wspomnianych inwestycji, zmierzających od zapewnienia bezpieczeństwa i utrzymana dobrej jakości wody, można wyliczać znacznie więcej. Ich cel jest natomiast jeden – dostarczenie bezpiecznego produktu do konsumentów.
|
|
Utrzymanie dobrej jakości wody |
By krakowiak mógł pić z kranu Robert Żurek | 8 |
Biologiczne systemy wczesnego ostrzegania Joanna Chmist | 17 |
Śledzenie bakterii w Bolesławcu Agnieszka Turowska | 20 |
Oczyszczalnie do toksycznych warunków Marianna Zimniewicz, Izabela Kruszelnicka, Dobrochna Ginter-Kramarczyk | 24 |
Alternatywy 4 w MPWiK Jaworzno Marzena Gręźlikowska | 30 |
Zarządzanie i komunikacja |
Nowe jezioro Wrocławia Rozmowa z Witoldem Ziomkiem, prezesem zarządu MPWiK we Wrocławiu | 34 |
Budowanie wizerunku branży Aleksandra Grzesiuk | 38 |
Szkolenia nie dla każdego Jolanta Krawczyk | 44 |
Ten zawód to służba mieszkańcom Rozmowa z Marzeną Wojewódzką, rzecznik MPWiK w m.st. Warszawie | 49 |
Gospodarka wodna |
Bezpieczeństwo zaopatrzenia w wodę do picia Klara Ramm | 52 |
Automatyczny odczyt wodomierzy w ZWiK Złocieniec Marek Obremski | 56 |
Oczyszczanie ścieków |
Optymalizacja gospodarki osadowej Zbigniew Głogowski | 58 |
Kiedy mniej znaczy więcej Fotoreportaż z Oczyszczalni Ścieków w Tarnowie | 62 |
Prawo |
Strefy ochronne ujęć wody w nowym Prawie wodnym Mikołaj Maśliński | 66 |
Projektowanie przestrzenne w nowej rzeczywistości Ziemowit Suligowski | 70 |
Optymalizacja zużycia enerii |
Za audytem muszą iść działania Tomasz Słupik | 77 |
Historia |
Woda z parku miejskiego w Tczewie Karolina Lidzbarska, Ryszard Lidzbarski | 82 |
Felieton |
Emeryt Michał Rżanek | 87 |
Papier ma znaczenie Z notatnika Wodnika | 88 |
Nobel gwarantowany Adam Makieła, Łukasz Lipiec | 89 |
Czy przewidywalność zawsze jest zła? Paweł Chudziński | 90 |