Partner serwisu
25 kwietnia 2023

Sam system nie załatwi wszystkiego… Wdrożenie projektu badawczego WATERPRIME w MPWiK w Piekarach Śląskich

Kategoria: Aktualności

Korzystanie z systemu kontra przyzwyczajenie

Należy wspomnieć, że samo przekonanie pracowników do sensu korzystania z systemu nie było łatwym procesem. Początkowo, przy próbie lokalizowania wycieku, osoby przyzwyczajone do metod konwencjonalnych i powszechnie stosowanych wykorzystanie systemu pozostawiały na sam koniec. Obecnie, szukając wycieku, w pierwszej kolejności wydzielone strefy dzielimy na mniejsze podstrefy, a te na jeszcze mniejsze. Dzięki temu, że mamy możliwość czytania danych w systemie w czasie rzeczywistym i ponieważ zrozumieliśmy, co oznaczają napływające dane, jesteśmy w stanie szybko zlokalizować miejsce wycieku. Metody konwencjonalne i dotąd podstawowe stosujemy na końcu prac związanych z poszukiwaniem wycieku.
Wiemy już także, że kontrolowanie pracy sieci wodociągowej oraz awarii jest procesem ciągłym. Skuteczne ograniczanie strat wody wymaga regularnej, codziennej analizy danych. Nadzorowanie sieci z wykorzystaniem systemu WaterPrime nie może być prowadzone doraźnie, a musi się stać rutynowym zadaniem pracowników. W przeciwnym razie system nie będzie dawał spodziewanych rezultatów, a krytykom nowych rozwiązań łatwo będzie podważać sens jego stosowania.

Jak szybko można usunąć awarię?

Czas od momentu pojawienia się w systemie informacji o wycieku do jego usunięcia znacznie się skrócił, tak jak i czas zlokalizowania samej awarii. Dawniej o wycieku niejednokrotnie dowiadywaliśmy się wówczas, gdy skutki awarii ujawniły się na powierzchni. Obecnie widzimy w systemie nawet niewielkie straty wody i to już w momencie ich wystąpienia; w większości przypadków okazuje się, że są to wycieki podziemne. Średni czas ich usunięcia to obecnie ok. 7 dni.
Zdarzają się sytuacje, że skutki awarii od razu widoczne są w terenie. Wówczas, od otrzymania zgłoszenia, mamy dwie godziny na reakcję: przystąpienie do usunięcia awarii lub – w przypadku, gdy z jakichś przyczyn nie możemy jej zlikwidować w tym samym dniu (np. z uwagi na późne godziny wieczorne) – powiadomienie mieszkańców oraz zakręcenie wody.

Fot. nr 2 Ciśnienie
W momencie awarii reduktora ciśnienie przestaje być stabilne. Widoczne są znaczące wzrosty ciśnienia w nocy. To one były przyczyną kolejnych awarii pojawiających się w różnych miejscach strefy. Po wymianie wadliwego reduktora ciśnienie wraca do normy, a brak skoków ciśnienia eliminuje awarie

Dobry kierunek w stronę obniżenia strat wody

Po dwóch latach działania systemu (systemu w trakcie budowy) i dzięki zebranym doświadczeniom, nasze straty wody znacznie się obniżyły. Dla porównania, w latach 2019-2020 sięgały one 12%-15%, a w pierwszym roku działania systemu, czyli w 2021, był to poziom 9%. W roku 2022 straty wyniosły ok. 8%, a obecnie coraz częściej zdarzają się miesiące, kiedy ich poziom oscyluje między 5 a 6%.
Widząc tak wymierne efekty projektu utwierdzamy się w sensowności prowadzonych na tak szeroką skalę działań inwestycyjnych. Analizując całość procesów związanych z projektem widzimy, że decyzja o wdrożeniu systemu zdalnego odczytu wodomierzy i powiązania go z inteligentnym systemem zarządzania siecią wodociągową, z punktu widzenia strat wody była najlepszą, jaką mogliśmy podjąć.

Efekty wdrożenia projektu

Uczestnicząc w projekcie zebraliśmy olbrzymią liczbę informacji i doświadczeń, co pozwala rzetelnie ocenić wszystkie aspekty funkcjonowania systemu WaterPrime. Wdrożenie programu w Piekarach Śląskich pozwoliło znacząco ograniczyć straty wody, uszczelnić system oraz w sposób precyzyjny wskazać klientów, którzy mogą działać na niekorzyść spółki. Ponadto udało nam się dokładnie oszacować zakup wody, a nawet przewidzieć zdarzenia niepożądane.
Dysponując precyzyjnymi informacjami o dziennym rozkładzie zużycia wody przez mieszkańców, możemy adekwatnie dostosować ciśnienie w sieci. Odkryliśmy, że pewne urządzenia zabudowane na sieci wodociągowej nie spełniają swojej funkcji. Np. reduktory działały z opóźnieniem przyczyniając się do niebezpiecznych wahań ciśnienia, niszczących sieć i powodujących kolejne awarie.
***
Projekt WaterPrime otworzył przed nami szereg nowych możliwości. Wstępnie poczynione założenia szybko stają się punktem wyjścia do odkrywania nowych zastosowań systemu. Okazało się, że nie jest on systemem zamkniętym, lecz dynamicznym narzędziem, dającym się łatwo modyfikować i kształtować poprzez dopasowywanie     do naszych potrzeb, wymagań i wyobrażeń.

***

Artykuł ukazał się pierwotnie w numerze 2/2023 kwartalnika Kierunek WOD-KAN.

 

 

fot. MPWiK Piekary Śląskie
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ