Czy menadżer może być liderem?
Każdy menadżer, jeżeli już nim zostanie, może stać się liderem, na swoją miarę. Może nie będzie Stevem Jobsem, ale z pewnością może do tego dążyć.

Przedsiębiorstwa wodociągowe a innowacja
Przedsiębiorstwa wodociągowe są i muszą być rozwojowe, innowacyjne, dostosowywać się do panujących warunków otoczenia. Świat się zmienia, a w związku z tym mamy coraz więcej potrzeb do zaspokojenia. Wodociągi powinny więc z jednej strony odpowiedzieć na wszystkie potrzeby mieszkańców (przede wszystkim w zakresie ciągłości dostaw wody o odpowiedniej jakości i zapewnienia niezawodnego odbioru ścieków sanitarnych), a z drugiej ciągle się rozwijać i inwestować w nowe technologie.
Woda musi być dostępna przez cały czas
Ponadto wodociągi realizują cele, jakie stawia ich właściciel. Działalność w zakresie dostarczania wody jest specyficzna i stanowi złożony proces. Woda musi być dostępna przez cały czas, w każdych ilościach, zachowując jednocześnie czystość i brak zanieczyszczeń. Tak samo jest w zakresie ścieków sanitarnych, które muszę być ciągle odbierane, bez większych zakłóceń.
Wodociągi - firmy, które muszą się rozwijać, a nie jedynie trwać
Proces produkcji i sprzedaży wody jest wbrew pozorom bardzo trudny, stanowi bowiem żywy organizm. Mogą się zdarzyć różne sytuacje, jakich nie można przewidzieć nawet posiadając doskonałe systemy zarządzania ryzykiem, a które zakłócą nam cały proces dostawy wody do klientów. Dlatego celem przedsiębiorstwa powinno być takie działanie, aby zabezpieczyć ciągłość dostaw u odbiorców, aby woda była dobrej jakości oraz mogła być pita bezpośrednio z kranu. Ważne przy tym jest posiadanie strategii spółki, określenie wizji i misji, ponieważ bez tego nie możemy mówić o firmie, która się rozwija, a jedynie trwa. Wszystko razem tworzy podstawowe „narzędzie” funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dodajmy do tego zarządzanie ryzykiem, kompetencje i sukces gwarantowany.
Wyjście poza sferę komfortu, konieczność dla zmian
Pamiętajmy, że zmiany są trudne, jednakże tylko one pozwalają na realne działania, przynosząc wartość dodaną. Większość z nas nie lubi zmian, niejednokrotnie więc osoby i przedsiębiorstwa deklarują gotowość do ich prowadzenia, i… na tej gotowości się kończy. A to właśnie dopiero wyjście poza strefę komfortu rozpoczyna zmiany i daje szanse na zwiększenie naszego komfortu i ułatwia w konsekwencji życie. Tak samo jest z przedsiębiorstwami. Organizacje, które się nie rozwijają, nie wdrażają innowacyjnych rozwiązań, nie dostosowują się do zmieniających uwarunkowań rynku, zaczynają się cofać, czego konsekwencją często jest bankructwo, a w optymistycznym wariancie – przejęcie przez konkurencję. Stagnacja dla organizacji oznacza początek końca, jednakże dla wielu menadżerów ten stan rzeczy jest „komfortowy” i „jakoś to będzie”.
Krótkoterminowy styl zarządzania
Niestety tak przyjęta taktyka czy styl zarządzania działa jedynie w perspektywie krótkoterminowej – czasami jest to kilka miesięcy, czasem kilka lat. Organizacja, która nie chce lub nie potrafi się dostosować do rynku i nowych wyzwań, z czasem traci zdolność zaspokajania potrzeb otoczenia, a tym samym zachęca inne firmy do wejścia na dotychczasowy rynek i zwiększenia intensywności konkurencji, lub – w przypadku branż, gdzie działa monopolista – do stworzenia nowej konkurencji.
***
Cały artykuł ukazał się w numerze 2 kwartalnika Kierunek WOD-KAN. Aby mieć dostęp do bezpłatnej wersji elektronicznej (pdf) wystarczy zapisać się do naszego portalowego newslettera – dzięki temu można otrzymać każde nowe wydanie wraz z najważniejszymi wiadomościami z branży.
Komentarze