Wody Polskie gotowe do dodatkowego zabezpieczenia przed powodzią Krosna Odrzańskiego
9 nowych wałów przeciwpowodziowych o długości 6 km oraz odbudowa, rozbudowa i budowa kanałów ulgi na długości 2,5 km. Taki będzie bilans dodatkowego zabezpieczenia przed powodzią Krosna Odrzańskiego w województwie lubuskim. Gotowa jest już dokumentacja techniczna i wydane zostało pozwolenie na realizację tej istotnej dla mieszkańców regionu inwestycji.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze z dniem 1 stycznia 2018 roku przejęło obowiązki dawnego Lubuskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Zielonej Górze i jako operator realizowało zadanie pod nazwą „Zabezpieczenie przed powodzią miasta Krosno Odrzańskie”- opracowanie dokumentacji technicznej. Projekt opracowywany był przez Przedsiębiorstwo Projektowo - Wykonawcze Inżynierii Wodnej „Inwod” z Wrocławia od sierpnia 2015 roku. Opracowanie dokumentacji zostało zakończone uzyskaniem decyzji Wojewody Lubuskiego o pozwoleniu na realizację inwestycji 11 czerwca 2019 roku.
Koszt opracowania wyniósł ponad 1 mln 140 tysięcy złotych i sfinansowano je po równo ze środków gminy Krosno Odrzańskie oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze. Celem realizacji zadania jest stworzenie możliwości poprawy skuteczności zabezpieczenia przeciwpowodziowego Krosna Odrzańskiego poprzez opracowanie dokumentacji techniczno - wykonawczej niezbędnej do realizacji inwestycji.
Obecny system ochrony przeciwpowodziowej terenu położonego w lewobrzeżnej części doliny Odry pomiędzy 513,5 a 514,7 km rzeki, jest dalece niewystarczający w stosunku do niezbędnego stopnia zabezpieczenia terenów mieszkalnych, zabytkowych i przemysłowych, dróg publicznych, urządzeń infrastruktury technicznej miasta Krosno Odrzańskie. W związku z powyższym poprawę stopnia zabezpieczenia przeciwpowodziowego przewiduje się poprzez budowę 9 nowych wałów o łącznej długości 6 km oraz odbudowę, rozbudowę i budowę kanałów ulgi na łącznej długości 2,5 km.
Projektowane obiekty są budowlami całkowicie nowymi, odcinkowo tylko przebiegającymi po trasie niewielkich wniesień brzegowych, które zostaną rozbudowane i nadbudowane do wymaganych parametrów technicznych wałów II klasy. Wszystkie nowoprojektowane obwałowania zostaną skomunikowane z drogami publicznymi poprzez budowę przewałowych dróg serwisowych umożliwiających komunikację w czasie powodzi. Trasę dróg serwisowych poprowadzono po koronie wału lub po odpowietrznej ławeczce wału, wyniesionej nad przyległy poziom terenu. Początki i końce odcinków wałów dowiązane są do istniejących nasypów drogowych, jak również do korpusów istniejących obwałowań, zarówno od dołu, jak i od góry projektowanych odcinków wałów.
Zarówno nowe wały jak i mury oporowe stanowić będą zabezpieczenie przeciwpowodziowe: zabudowy mieszkaniowej, zabytków i dóbr kultury, parków, gruntów przydomowych oraz terenów zielonych, magazynów/stacji paliw, zakładów produkcyjnych oraz innych zabudowań miasta Krosno Odrzańskie.
Opracowanie dokumentacji technicznej sfinansowano ze środków gminy Krosno Odrzańskie oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze.
Komentarze