PWiK Mińsk Mazowiecki okiem pijarowca
Profesjonalne stroje służbowe, spójność identyfikacji wizualnej i kompetencja oraz wykwalifikowanie pracowników w obsłudze klientów to elementy, które przykuwają uwagę podczas pierwszego kontaktu z Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji w Mińsku Mazowieckim.

Czy PR jest potrzebny w administracji? To jedno z pierwszych pytań zadawanych studentom na specjalizacji Public Relations. Odpowiedz jest jedna: administracja publiczna powinna zabiegać o dobrą reputację i efektywną komunikację. Wynika to przede wszystkim z wagi misji realizowanej przez urzędników, czyli wykonywania zadań istotnych dla wszystkich obywateli, a także z faktu, że urzędy są finansowane ze środków publicznych. Warto zauważyć, że administracja działa w nieograniczonej perspektywie czasowej, gdyż jest stałym elementem państw i regionów. Ten argument wskazuje, że inicjatywy usprawniające komunikację w urzędach, przynoszą długofalowe korzyści dla społeczeństwa.
I właśnie ta tematyka interesowała mnie najbardziej podczas całego toku studiów oraz stała się tematem mojej pracy dyplomowej "Strategia promocji i rozwoju Miasta Radzyń Podlaski", gdy kończyłam dziennikarstwo i komunikację społeczną na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w Lublinie. Nie ukrywam, że za każdym razem, gdy wchodzę do urzędów, zwracam uwagę na poziom komunikacji, jaki w nich panuje.
Kiedy pierwszy raz przekroczyłam próg Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Mińsku Mazowieckim, byłam pod ogromnym wrażeniem tej jednostki samorządowej, zarówno pod względem identyfikacji wizualnej, jak i komunikacyjnym. Nie spodziewałam się, że w Mińsku Mazowieckim znajdę takie miejsce. I właśnie dlatego zdecydowałam, że podejmę tutaj pracę.
Zagłębiając się w strategię i działania PR PWiK w Mińsku Mazowieckim dostrzegam, że przedsiębiorstwo wodociągowe przywiązuje wagę zarówno do estetyki oraz symboliki, jak i do komunikacji bezpośredniej. Poprzez szkolenia przygotowuje urzędników - merytorycznie i wizerunkowo - do pracy z klientem. Pracownicy mający bezpośredni kontakt z klientami przedsiębiorstwa posiadają stroje służbowe. Schludny oficjalny uniform odbierany jest jako profesjonalny i wyrażający szacunek względem petenta. A to niewątpliwie wpływa na pozytywny odbiór urzędników.
PWiK wykorzystuje różne narzędzia i techniki komunikacyjne: kontakty z mediami, w tym konferencje prasowe, stronę internetową, media społecznościowe (Facebook, Twitter,YouTube), eventy i imprezy (akcja „Lato w mieście“) oraz spotkania z mieszkańcami.
Działania PR są prowadzone zgodnie z założeniami programu promocyjnego Miasta Mińsk Mazowiecki. Wizerunek ten odnosi się do trzech wymiarów: miasta rozbudowującego lokalny rynek pracy, wyróżniającego się ofertą kulturalną i rekreacyjną, miasta, którego mieszkańcy są aktywni społecznie i świadomi ekologicznie. Jeden z głównych sloganów przedsiębiorstwa brzmi: W trosce o mieszkańców i środowisko.
Ważnym elementem wizerunku PWiK w Mińsku Mazowieckim jest logo, które w efektowny i przystępny sposób wyraża założenia strategii promocyjnej, opartej na trzech obszarach: biznesu, kultury i ekologii. Ponadto warto zaznaczyć, że logo oraz kolorystyka użyta w identyfikacji przedsiębiorstwa jest spójna z kolorami Miasta Mińsk Mazowiecki – niebieski.
W mojej ocenie działania PR Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Mińsku można zaliczyć do katalogu dobrych praktyk public relations ze względu na bazowanie na przemyślanej strategii oraz stosowanie narzędzi i technik, dostosowanych do różnych grup odbiorców.
Agnieszka Sadowska Inspektor ds. administracyjno-gospodarczych
Komentarze