Będzie chaos kompetencyjny? Wody Polskie w świetle nowej ustawy Prawo wodne
Propozycje Ministerstwa Środowiska otwarcie krytykuje Konwent Marszałków Województw RP. Zdaniem Konwentu proponowana zmiana struktur zarządzania gospodarką wodną doprowadzi do opóźnienia momentu rozpoczęcia realizacji jakichkolwiek inwestycji w całym kraju oraz zmarginalizuje nakłady inwestycyjne na małych ciekach i obiektach hydrotechnicznych, które mają olbrzymie znaczenie dla lokalnych społeczności. Marszałkowie województw mają również wątpliwości, czy Wody Polskie będą w stanie sprawnie wykonywać powierzone im zadania. Nie ulega przy tym wątpliwości, że ogromny zakres zagadnień i obowiązków, które zostaną przekazane Wodom Polskim, może doprowadzić do paraliżu tej instytucji4.
Skutki dla branży
Reorganizacja aparatu administracji publicznej właściwego w sprawach gospodarowania wodami ma także istotne znaczenie z punktu widzenia przedsiębiorstw wod-kan. Należy bowiem zauważyć, że projekt nowego Prawa wodnego przewiduje chociażby zmianę organów właściwych w sprawach wydawania pozwoleń wodnoprawnych. Mianowicie marszałkowie województw i starostowie przestaną być organami właściwymi do wydawania pozwoleń wodnoprawnych. Kompetencje te zostaną przekazane na rzecz Wód Polskich, a poszczególne sprawy w tym zakresie będą prowadziły właściwe jednostki organizacyjne Wód Polskich. W konsekwencji modyfikacji ulegnie zarówno tryb wydawania pozwoleń wodnoprawnych, jak i katalog przypadków, w których będzie wymagane jego uzyskanie.
Zgodnie natomiast z proponowanym przepisem przejściowym, do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy mają być stosowane przepisy dotychczasowe, z tym że organem wyższego stopnia w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, są Wody Polskie. Z kolei art. 534 ust. 6 nowego Prawa wodnego stanowi, że organy, które po wejściu w życie ustawy utraciły właściwość do wydawania pozwoleń wodnoprawnych, niezwłocznie przekażą sprawy wszczęte i niezakończone organom właściwym do wydania zgody wodnoprawnej. Innymi słowy, w przypadku postępowań o wydanie pozwoleń wodnoprawnych, wszczętych przed 1 stycznia 2017 r., lecz niezakończonych przed tym dniem, organem właściwym do ich wydania będą Wody Polskie, które będą stosowały dotychczasowe przepisy.
Na marginesie warto zauważyć, że wciąż poza projektem Prawa wodnego znajduje się kwestia regulatora na rynku zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Pomysł ten jest jednak wciąż przedmiotem dyskusji w Ministerstwie Środowiska. Wszystko wskazuje jednak na to, że będzie on przedmiotem osobnego procesu legislacyjnego, i najprawdopodobniej nie zostanie zrealizowany w związku z tworzeniem Wód Polskich.
Fot.: 123rf.com
Cały artykuł możesz przeczytać w magazynie Kierunek Wod-Kan nr 4/2016
Przypisy
1 Uzasadnienie do projektu ustawy Praw wodne, wersja opublikowana dnia 5.10.2016 r.
2 Odpowiedź Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Środowiska z dnia 29.07.2016 na interpelację Krzysztofa Paszyka w sprawie rozwiązań prawnych, w zakresie gospodarowania wodami zawartych w projekcie ustawy – Prawo wodne (DZW-I.070.66.2016.MPS).
3 Nowe prawo wodne – jak wpłynie na Polaków? Opublikowane na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Środowiska w dniu 11.08.2016 r.,
4 Stanowisko nr 1 Konwentu Marszałków Województw RP z dnia 2 sierpnia 2016 r. w sprawie projektu ustawy Prawo wodne.