Wspólnie i indywidualnie w komunikacji wod-kan
Praca PR-owca wodociągowego jest dziś równie ważna jak wykonywanie obowiązków przez pracowników technicznych dostarczających wodę i odbierających ścieki.
Wiele przykładów z ostatniego czasu pokazało, jak nieumiejętność lub pośpiech w przekazywaniu informacji przez jedno tylko przedsiębiorstwo może mieć dalekosiężne skutki dla wizerunku całej naszej wodociągowo-kanalizacyjnej społeczności.
Ponad dwa lata temu powstał Zespół Izby Gospodarczej Wodociągi Polskie ds. informacji o branży. W jego skład wchodzą dziś: Zielonogórskie Wodociągi i Kanalizacja, PEWiK Gdynia, MPWiK Warszawa, Wodociągi Miasta Krakowa, Katowickie Wodociągi, Wodociągi Jaworzno, ZWiK Szczecin, MPWiK Wrocław oraz Sądeckie Wodociągi. Pomysłodawczynią oraz szefową zespołu jest Anna Lembicz, główna specjalistka ds. marketingu i PR oraz redaktorka naczelna kwartalnika „Wodociągi Polskie”. Spotykamy się regularnie, żeby podzielić się uwagami, spostrzeżeniami i problemami dotyczących naszych firm. Zespół jest doskonałą platformą do wymiany doświadczeń oraz planowania wspólnej polityki komunikacyjnej w przypadku ważnych, ogólnopolskich tematów. Patrząc tylko na ubiegły rok, były to taryfy oraz legionella. Wspomnę tylko o dwóch niezwykle ważnych dokumentach „wyprodukowanych” przez IGWP w tamtym czasie. Posłużyły one do argumentacji i dały wiedzę w dyskusji, także tej politycznej na temat naszej branży.
Branża mówi jednym głosem
W marcu 2023 roku na zlecenie IGWP został wydany raport „Branża wodociągowo-kanalizacyjna w świadomości Polaków”. Dokument przygotowała jedna z czterech największych firm realizujących badania ilościowe online. Przeprowadziła je na reprezentatywnej grupie 1004 osób dorosłych w wieku od 18 do 65 lat z całej Polski. Okazuje się, że Polacy mają wysoką świadomość dotyczącą potrzeb branży. Aż 71% respondentów akceptuje podwyżki cen związane z wzrastającymi kosztami utrzymania systemów wodociągowo-kanalizacyjnych. 91% badanych stwierdziło, że od sprawnego funkcjonowania usług wod-kan zależy zdrowie całej ich rodziny.
Zachęcam do zapoznania się z raportem, który obala wiele mitów oraz daje bardzo praktyczne argumenty do dyskusji, przydatne każdemu „pewikowi”.
menty do dyskusji, przydatne każdemu „pewikowi”. Niezwykle istotny z punktu widzenia wizerunku branży okazał się dokument pytań i odpowiedzi w sprawie legionelli z sierpnia 2023 roku. Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” rozesłała go do wszystkich swoich członków. Osobiście przyznaję, że chociaż w Nowym Sączu nie doszło do paniki z tym związanej, to dokument zawierał wiele ciekawych i cennych informacji, między innymi, że „od ponad trzech dekad, kiedy funkcjonuje (…) Izba nie posiada danych dotyczących wystąpienia legionelli w sieci wodociągowej”. Były również naukowe fakty i sprostowanie nieprawdziwych informacji pojawiających się w przestrzeni medialnej.
Praca samego Zespołu ds. informacji o branży skupia się wokół ważnych, bieżących tematów ogólnopolskich. Ale zajmował się on także zagadnieniami związanymi z promocją picia „kranówki”. Efektem tych prac był film przygotowany na 30-lecie IGWP, który jest dostępny w mediach społecznościowych Izby. Zespół przygotował również stronę www.fwp.igwp.org.pl oraz kalendarz świąt związanych z szeroko pojętą ochroną środowiska. Z tej pracy może korzystać każde przedsiębiorstwo w Polsce, zdajemy sobie bowiem sprawę, że nie wszystkie firmy mają możliwości samodzielnego przygotowania kampanii edukacyjnej.
Komunikacja indywidualna – masa pomysłów i projektów
Wiele rzeczy można zrobić wspólnie. Należy jednak pamiętać, że każde z naszych przedsiębiorstw działa w innych uwarunkowaniach społecznych, terenowych czy nawet politycznych. Korzystamy z różnych zasobów wody i prowadzimy odmienne procesy jej uzdatniania i oczyszczania ścieków. Nie da się porównać przedsiębiorstw 1:1, nawet w przypadku cen. W tej części artykułu będę posługiwać się przykładem Sądeckich Wodociągów, gdzie pracuję już prawie 10 lat.
Niespełna 5 lat temu przeżyliśmy „kryzys wodociągowy” spowodowany fałszywymi oskarżeniami ze strony władz Urzędu Miasta Nowego Sącza. Prezydent oraz jego radni zarzucali Sądeckim Wodociągom, że nagle podniosły ceny taryfowe. Nie była ta prawda. Stało się wręcz odwrotnie – to radni zabrali mieszkańcom Nowego Sącza dopłaty. Nie było łatwo przekonać mieszkańców, że z podwyżkami cen nie mamy nic wspólnego. Kryzys jednak wyszedł nam na dobre. Znacznie podniosła się świadomość wśród dziennikarzy, a tym samym mieszkańców, na temat tworzenia taryf oraz procesu ich akceptacji.
Konferencja w tłusty czwartek
W komunikacji z dziennikarzami przyjęliśmy zasady przejrzystości i cykliczności. Raz w roku Sądeckie Wodociągi organizują dużą konferencję prasową. Został przyjęty stały termin wydarzenia i jest to tłusty czwartek. Ten czas daje nam małą przewagę przed innymi inicjatywami. Dziennikarze doskonale pamiętają, że ów dzień jest zarezerwowany dla Sądeckich Wodociągów. Podczas przedsięwzięcia podsumowujemy miniony rok, informujemy o planach na przyszłość oraz przedstawiamy stan realizacji naszych najciekawszych projektów. Odbyło się już 10 takich spotkań. Nie unikamy również informowania o codziennych, drobnych, bieżących problemach. Staramy się odpowiadać szybko i sprawnie, szanując pracę ludzi po drugiej stronie kamery i mikrofonu.
Istotną częścią komunikacji ze społeczeństwem jest autorski program edukacyjny Sądeckich Wodociągów „Akademia Wodnika”. W latach 2014-2023 w inicjatywie wzięło udział ponad 12 tysięcy uczniów i przedszkolaków z terenu działania spółki. Spotykamy się z ciepłym przyjęciem w placówkach oświatowych, a najmłodsi okazują się niezwykle błyskotliwi i dociekliwi. W ramach programu prowadzimy prelekcję, organizujemy doświadczenia, quizy i zagadki. Pozwalamy dzieciom wyciągać wnioski i utrwalać zdobytą wiedzę w czasie wycieczek do zakładu uzdatniania wody w Starym Sączu. Nieodłącznym elementem programu jest konkurs plastyczny. W tym roku przeprowadziliśmy dziesiątą, jubileuszową odsłonę przedsięwzięcia. Łącznie w ciągu 10 lat w konkursie wzięło udział ponad 11 tysięcy dzieci. Od dwóch lat akcja ma charakter ogólnopolski i odbywa się pod honorowym patronatem Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”. Warto zaznaczyć, że prace laureatów co roku zdobią nasz kalendarz ścienny. Dla zwycięzców, ich rodzin, a także wychowawców jest to najcenniejsza nagroda. Kalendarz cieszy się dużą popularnością wśród społeczności lokalnej, a nakład w wysokości 2,5 tysiąca egzemplarzy rozchodzi się błyskawicznie.
W ramach swoich statutowych zadań Sądeckie Wodociągi prowadzą raz w roku bezpłatne badania wody z przydomowych studni. Spółka przeprowadziła siedem takich akcji. W latach 2015-2018 oraz 2021-2023 (przerwa spowodowana pandemią) pracownicy akredytowanego laboratorium spółki przebadali łącznie 530 próbek wody z przydomowych studni. Zdecydowana większość była zanieczyszczona pod względem bakteriologicznym. Dzięki takim akcjom mieszkańcy posiadający przydomowe, prywatne studnie mają świadomość, że powinni regularnie badać wodę pod względem przydatności do spożycia, szczególnie w miejscach, gdzie nie ma możliwości przyłączenia się do sieci wodociągowej. Trzeba przyznać, że tematem są żywo zainteresowane lokalne, jak i ogólnopolskie media.
Komunikacja na kilku szczeblach
Jesteśmy ważni jako branża, bo od nas zależy życie i zdrowie milionów ludzi. Dlatego tak istotna jest wiarygodna, przejrzysta i ciągła komunikacja, która po pierwsze – buduje zaufanie, po drugie – daje kompleksowy obraz przedsiębiorstwa, a po trzecie – wzmacnia relacje z dziennikarzami i klientami, ale także ze środowiskiem branżowym krajowym i międzynarodowym. Organizacja, która dba o interesy branży wodociągowej przed instytucjami Unii Europejskiej to EurEau. Reprezentuje ona interesy przedsiębiorstw wodociągowych i kanalizacyjnych z 32 krajów, w tym z Polski. Członkowie EurEau dostarczają 44,7 miliarda m³ czystej wody pitnej 500 milionom ludzi rocznie.
Warto więc komunikować się nie tylko lokalnie, ale także dbać o relacje na poziomie ogólnopolskim (tu bezcenne wsparcie IGWP) i od czasu do czasu rzucić okiem na stronę www.eureau.org, gdzie znajdziemy najświeższe informacje dotyczące nowinek legislacyjnych dotyczących naszej branży.
***
Artykuł pierwotnie ukazał się w nr 2/24 Kierunku WOD-KAN
Komentarze