Od redakcji |
Smartklienci i smartwodkan
Uzdatnianie i dostarczanie odbiorcom wysokiej jakości wody oraz odbiór i oczyszczanie ścieków” – tak w skrócie brzmi misja wielu przedsiębiorstw wod- -kan. Za tymi „oczywistościami” kryje się dziś jednak kompleksowa strategia rozwoju czy coraz nowocześniejsze rozwiązania stosowane na oczyszczalniach czy stacjach uzdatniania, ale i wykorzystywane np. przy komunikacji z klientami. W ubiegłych latach niejednokrotnie słyszało się głosy o monopolistycznej pozycji wodociągów, które wobec tego nie muszą specjalnie dbać o odbiorców, gdyż ci i tak do danego PWiK-u się zwrócą. Czasy się jednak zmieniają, a więc i nastawienie do klientów. Standardem są biura obsługi (pandemia przyspieszyła ich informatyzację), przemyślana komunikacja (aplikacje, przebudowane, czytelne strony www, kampanie promujące wodę itp.), nacisk na sprawną i szybką obsługę interesantów. – Myślę, że wśród naszych mieszkańców czy też środowiska projektowego i wykonawczego wypracowaliśmy sobie markę ludzi dostępnych, otwartych, starających się rozwiązać w ramach posiadanych kompetencji i możliwości problemy, z jakimi przychodzą – mówi Katarzyna Burda, prezes zarządu Miejskiego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Myślenicach (wywiad na str. 14). W rozmowie dodaje, że obecnie to potrzeby klienta wyznaczają kierunki rozwoju przedsiębiorstw wodociągowych, gdyż stają się bodźcem do poszukiwania rozwiązań dla niego atrakcyjnych. – (…) najważniejszym naszym zadaniem jest właśnie nauczenie się słuchania klientów, którzy na przestrzeni minionych lat stali się bardziej wymagający, mają coraz większe potrzeby w zakresie jakości oferowanych usług, jakości ich świadczenia, jakości obsługi – dodaje K. Burda. Faktem jest, że – nie tylko w wod-kanie – odbiorcy usług są obecnie bardziej zinformatyzowani, ceniący nowoczesność, słowem – bardziej „smart”. Podobną opinię wyraża prezes Wodociągów w Tarnowskich Górach, który podkreśla, że technologie komunikacji cyfrowej z konsumentami otworzyły przedsiębiorstwom wodociągowym nowe możliwości w zakresie podnoszenia satysfakcji klienta i identyfikacji jego potrzeb oraz oczekiwań. – Jednocześnie pomagają w racjonalnym zarządzaniu konsumpcją wody, byciu świadomym „ekomieszkańcem” i wyrabianiu bardziej racjonalnych nawyków w korzystaniu z zasobów naturalnych – mówi Sławomir Jankowski. A to – w obliczu postępujących zmian klimatu i związanych z tym konsekwencji (ponownie odsyłam do wspomnianego wywiadu, w którym mowa o lipcowej powodzi w Myślenicach) – kluczowa dziś sprawa.
|
|
|
Woda na okrągło w czasie COVID-19. Wyzwania inżyniera Dariusz Dzida | 8 |
W globalnej sieci, dla smartklienta. Wywiad z Katarzyną Burdą, prezes zarządu Miejskiego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Myślenicach | 14 |
TEMAT NUMERU: OPTYMALIZACJA I EFEKTYWNOŚĆ |
Systemy odprowadzania wód opadowych Andrzej Osiński, Grażyna Pilarczyk | 20 |
Wybrane aspekty projektowania i eksploatacji przepompowni ścieków Waldemar Jędral | 24 |
Jak poprawić efektywność energetyczną w branży wod-kan w 2021 roku? 5 wskazówek Mateusz Zajchowski | 34 |
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla instalacji OZE Milena Dorobek-Lis, Krzysztof Kurzeja | 42 |
Efektywność rur z żeliwa sferoidalnego Sara Karmańska | 48 |
Ścieki |
Czy oczyszczalnie poradzą sobie z usuwaniem mikrozanieczyszczeń ze ścieków? Ewa Neczaj | 50 |
Prawo |
Cyberbezpieczeństwo sieci wod-kan Monika Bogdał | 54 |
Hurtowa dostawa wody i hurtowy odbiór ścieków Jakub Pawłowski | 56 |
Sieci WOD-KAN |
Rejestracja prac na mapie. Analizy przestrzenne Bogdan Skrzipek | 60 |
Inteligentne zarządzanie siecią. Dzisiejsza odpowiedź na potrzebę jutra Sławomir Jankowski | 66 |
Informatyka dla branży. Nowoczesne rozwiązania IT dla wodociągów Olga Gasiul | 70 |
Nowe kolektory pod Wisłą Przemysław Płonka | 72 |
Felieton |
Homo homini frater Dariusz Dzida | 75 |
Emerytura Michał Rżanek | 76 |
A gdyby tak stosować prawo, które już obowiązuje… Łukasz Lipiec, Adam Makieła | 77 |
Raczej jest „coś” niż „nic”. Raczej aktywność niż pasywność Paweł Chudziński | 78 |