Od redakcji |
Nowe kompetencje menadżerów
„Coraz młodsi u nas pracują. Niektórzy nie pamiętają nawet powodzi!” – to zdanie, które nierzadko słyszę od moich raciborskich znajomych, gdy rozmawiamy o sytuacji w ich firmach. Niepamiętającym przypomnę tylko, że owa powódź wydarzyła się w 1997 r., więc osoby urodzone już po tej dacie (która dla mojego pokolenia była zaledwie „wczoraj”) wcale nie są już takie młode (25 lat).
W pierwszym w tym roku wydaniu Kierunku WOD-KAN tradycyjnie sporą część numeru poświęcamy tematyce zarządzania, w tym wyzwaniom, z jakimi muszą zmierzać się dziś menedżerowie – w przedsiębiorstwach wodociągowych i nie tylko. Jednym z największych jest współpraca w jednej organizacji kilku pokoleń pracowników. Pokoleń różnych, gdzie „Iksy” czasem kompletnie nie rozumieją „Igreków”, którzy z kolei dla wielu z pokolenia Xd (urodzeni po 2012, jeszcze nieobecni na rynku pracy) będą zapewne niczym przybysze z Marsa. Ciekawie o czterech pokoleniach w pracy pisze Adam Jeske (s. 36), podkreślając cechy, podejście do obowiązków, postawy przedstawicieli każdej z generacji. Zachęca, by do każdej podchodzić bez stereotypowych uprzedzeń, a skupić się na wykorzystaniu ich „mocnych stron” i pamiętać o tym, że „istnieje bardzo mało dowodów na to, że ludzie z różnych pokoleń zachowują się wyraźnie inaczej w pracy lub chcą wyraźnie innych rzeczy”.
Zarządzanie zespołami wielopokoleniowymi jest trudne – pisze równocześnie autor. By uniknąć konfliktów „menedżerowie muszą otwarcie rozmawiać o stereotypach, podkreślać podobieństwa i wspólne cele wszystkich
pracowników oraz dostrzegać, że ich potrzeby zmieniają się z czasem i na wiele różnych sposobów” – zaznacza. W podsumowaniu artykułu Adam Jeske podkreśla, że dynamiczne zmiany, jakimi jesteśmy dziś świadkami, powodują potrzebę kształtowania nowych kompetencji menedżerów. Potwierdza to m.in. Andrzej Malinowski (s. 26), przypominając, iż „dzisiejszy lider uczy się przez całe życie. Pamiętajmy, że te kompetencje, które dały nam
awans, mogą okazać się niewystarczające do mierzenia się z aktualnymi i przyszłymi wyzwaniami. By stawić
czoła przeciwnościom i prowadzić zespół z prawdziwą pasją i zapałem, powinniśmy pracować nad sobą. Kompetencje lidera muszą być stale rozwijane”.
Wśród tych poszukiwanych dziś kompetencji jest między innymi empatia. Warto nie zapominać o tym ważnym elemencie dobrego przywództwa – tak istotnym dla „Iksów”, jak i dla „urodzonych po powodzi”.
|
|
Zarządzanie Spółką Wod-Kan |
Współczesna lekcja obiegu wody w przyrodzie Anna Michałowska | 8 |
Nowoczesne pojazdy dla branży wod-kan Aleksandra Szmalec | 10 |
TEMAT NUMERU: Zarządzanie Spółką WOD-KAN |
Jak znaleźć zagubione koszty? Roman Kotapski | 13 |
Wielka Wisznia Mała Izabela Rucińska | 18 |
Dylematy wodociągowego PR-owca Ziemowit Nowak | 22 |
Lider w czasach optymalizacji Andrzej Malinowski | 26 |
Media społecznościowe i biały wywiad w zarządzaniu kapitałem ludzkim w organizacji wod-kan Krzysztof Buczkowski | 30 |
Cztery pokolenia w pracy. Wyzwanie dla menedżerów branży wod-kan Adam Jeske | 36 |
Nowe szanse mimo kryzysu Marcin Grabuńczyk | 44 |
Prawo |
Nowela Kodeksu spółek handlowych. Zmiany w nadzorze właścicielskim, cz. 2 Jędrzej Bujny | 48 |
O zaopatrzeniu w wodę w warunkach specjalnych Krzysztof Filipek | 53 |
Pięć lat z trzyletnimi taryfami. Sukces czy porażka? Marcin Błędzki | 58 |
Sieci WOD-KAN |
Tylko kawy nie parzy… O oprogramowaniu geoinformacyjnym w ŁSI Piotr Wierzbicki | 61 |
Wykrywanie nieszczelności helem. Doświadczenia z pięcioletniej pracy w terenie Dobromir Drabiec | 66 |
Udoskonalamy system pomiaru i rozliczenia zużycia wody Agnieszka Kochanowska, Rafał Zalesiński | 68 |
Powłoki specjalne Saint-Gobain PAM w technologiach bezwykopowych Katarzyna Drzyzga | 73 |
Jakość wody |
Na Stacji Uzdatniania Wody Szczekanica Robert Ciołkowski | 78 |
Felieton |
Logika i wyobraźnia przydatne w każdej sytuacji Darek Dzida | 83 |
Protest Michał Rżanek | 84 |
Inflacja jako argument dobry na wszystko Łukasz Lipiec | 85 |
Nasza infrastruktura krytyczna Paweł Chudziński | 86 |