Od redakcji |
Gdzie zmierza nasza firma?
"Układamy tysiące scenariuszy, a życie i tak nie toczy się według żadnego z nich…” – głosi jeden z cytatów poświęconych zarządzaniu. To oczywiście nie znaczy, że scenariuszy nie warto budować. Konieczne jest przewidywanie, co może spotkać organizację, na jakie trudności może napotkać, jakie cele sobie stawia. strategia, która te cele ujmuje, to swoisty drogowskaz pokazujący, gdzie przedsiębiorstwo zdąża. A „mając odpowiedź na pytanie: do czego dążymy, łatwiej nam podejmować decyzje, planować, organizować, działać i motywować. wiemy, co mamy i jeśli wiemy, dokąd zmierzamy, możemy >>rozumnie stosować środki<<, a zatem zarządzać” – pisze na naszych łamach Joanna Błaszczyk-Skalska, prezes GOŚ w Łodzi. Należy jednak pamiętać, że – jak podkreśla z kolei Krzysztof Filipek – „dobry, szczegółowo opisany dokument strategiczny, to nie tylko korzyści, lecz także i ryzyko potencjalnych zagrożeń, błędów i ponoszenia konsekwencji w przypadku osiągnięcia niezgodności z planem”.
Nie wystarczy też jedynie przygotować „pięknej” strategii, z szeregiem ambitnych celów. sam plan to jedno, lecz istotne są również liczby i wskaźniki. „Żeby to miało sens praktyczny i realny wpływ na organizację, a nie było tylko zbiorem pobożnych życzeń, należy stworzyć system mówiący: gdzie jestem, dokąd idę i umożliwiający cykliczną weryfikację jak daleko jestem zaawansowany w realizacji poszczególnych celów” – zaznacza w rozmowie z naszą redakcją Witold Ziomek, prezes MPWiK S.A. we Wrocławiu.
Papierowa łódka z okładki, symbolizująca firmę „płynącą”, zmierzającą w określonym kierunku, unosi się na dość spokojnych wodach. By jednak obraz ten stał się bardziej realny, dopasowany do aktualnych czasów, należałoby wzmocnić wiatr, dodać zachmurzenie i podwyższyć fale. Prognozy na najbliższe miesiące nie są bowiem optymistyczne. Możliwe spowolnienie gospodarcze, dalsze problemy z pozyskaniem pracowników, drożejąca energia. do tego dochodzi coraz bardziej „rozchwiany” klimat (przedłużające się susze, nawalne deszcze), co w branży wod-kan potęguje liczbę niewiadomych, a tym samym nie ułatwia budowy strategii, planu, koncepcji. pozostaje mieć nadzieję, że te pesymistyczne zapowiedzi – jak wspomniane na początku scenariusze, weryfikowane potem przez życie – nie sprawdzą się.
|
|
|
NOAH na pomoc morzu Klara Ramm | 8 |
Temat numeru: Zarządzanie przedsiębiorstwem WOD-KAN |
Stawiam na grupową mądrość Rozmowa z Piotrem Ziętarą, prezesem zarządu Wodociągów Miasta Krakowa | 14 |
Pokaż najmocniejsze strony swojej firmy i zatrudniaj… Barbara Kaźmierczak, Marta Chmura, Ewa Stępniewicz | 19 |
Misja i wizja, czyli o potrzebie strategii przedsiębiorstwa wodociągów i kanalizacji Krzysztof Filipek | 22 |
W drodze do doskonałości Rozmowa z Witoldem Ziomkiem, prezesem MPWiK S.A. we Wrocławiu | 28 |
Jak porządkować chaos? O roli celów w zarządzaniu Joanna Błaszczyk-Skalska | 34 |
Osiągnąć WIN-WIN Rozmowa z Henrykiem Drobem, prezesem zarządu, dyrektorem generalnym GPW SA | 36 |
Zło konieczne? Zarządzanie ryzykiem w przedsięwzięciach budowlanych Karolina Skalska-Józefowicz | 40 |
Gospodarka obiegu zamkniętego w przedsiębiorstwie wod-kan na przykładzie ZWiK Sława Sp. z o.o. Jarosław Hermaszewski | 48 |
Ścieki |
W duecie. Wykorzystanie ścieków oczyszczonych do procesu chłodzenia w elektrociepłowni Dorota Konopka | 54 |
Zagospodarowanie ścieków przemysłowych – między prawem a praktyką Jędrzej Bujny | 58 |
Bezpieczeństwo |
Audyt bezpieczeństwa. Z doświadczeń Piotrkowskich Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. Ewa Pijarowska | 62 |
Jakość wody |
Bezpieczna woda. Minimum dezynfektanta, maksimum bezpieczeństwa Iwona Lasocka-Gomuła, Paulina Kania | 65 |
Sieci WOD-KAN |
Ocena materiału rurowego Ziemowit Suligowski | 70 |
Felietony |
Ranking Michał Rżanek | 75 |
Kropla drąży skałę Darek Dzida | 76 |
Ekolog(nom)ia w pojedynkę Łukasz Lipiec, Adam Makieła | 77 |
Kompetencje i nadzór Paweł Chudziński | 78 |