Krzysztof Sarnecki: Trudności pozwalają na rozwój
– Dziś – w na pewno trudnej sytuacji – starajmy się ją wykorzystać. Jeżeli bowiem w naszym otoczeniu nie ma zakłóceń, trudności, nie rozwijamy się – mówił Krzysztof Sarnecki, prezes QUEST Change Managers Sp. z o.o., podczas wywiadu publicznego zorganizowanego w ramach konferencji Zarządzanie Przedsiębiorstwem Wod-Kan.
Trwa 8. edycja konferencji Zarządzanie Przedsiębiorstwem Wod-Kan. W programie imprezy znalazły się m.in. wywiady publiczne ze specjalistami z zakresu zarządzania. W jednej z rozmów, prowadzonej przez Adama Grzeszczuka, prezesa BMP, wziął udział Krzysztof Sarnecki, prezes QUEST Change Managers Sp. z o.o., od lat m.in. doradzający menadżerom w obszarze zarządczym.
Jest bardzo wiele definicji zarządzania, z wieloma się w pełni zgadzam. Osobiście uważam, że istotne jest, by zarządzać nie tylko ludźmi, ale i by oni zarządzali swoimi obszarami. W organizacjach mamy bowiem dwie grupy pracowników: jedna chce szybko iść do przodu. Motywuje ich zmiana. Jako zarządzający musimy więc pozwolić im „płynąć”. Do grupy drugiej należą ci, którzy „płynąć” nie chcą, boją się – wyjaśniał K. Sarnecki. Jak ich zmotywować? Trzeba pozwolić im zarządzać swoim obszarem, swoim „biurkiem”. Umożliwić działanie. I jedni i drudzy chcą decydować – każdy jednak w inny sposób.
W czasie rozmowy Adam Grzeszczuk pytał m.in., czy zarządzania można się nauczyć, czy raczej trzeba się z tą umiejętnością urodzić. – Mamy w Polsce kilka mitów, jak np. ten, że to dzieci najszybciej uczą się języków, co jednak nie jest prawdą. Tak samo – wbrew niektórym opiniom – można nauczyć się zarzadzania, jak i sztuki przywództwa, choć to trudniejszy i bardziej wymagający proces – podkreślał Krzysztof Sarnecki. Wskazał tu na przykład prezydenta Ukrainy. – Raczej nie nadaje się do zarządzania w sytuacji stabilnej. Natomiast w czasie kryzysu osiąga mistrzostwo.
Jaki powinien być menadżer?
Sporo miejsca w rozmowie poświęcono kompetencjom menadżera. Prezes QUEST zaznaczył, że mimo iż od 40 lat prowadzi własne firmy i ma spore doświadczenie, nie odnajduje się we wszystkich obszarach. – Mówiąc wprost, do pewnych rzeczy się nie nadaję. Stąd żelazna i znana zasada dla zarządzających: jesteśmy w czymś świetni, w czymś średni, a niektórych obszarów po prostu nie lubimy, nie odnajdujemy się tam. Tam więc delegujmy specjalistów. Jeśli coś nam nie wychodzi, trzeba umieć się wycofać i dać tam kogoś innego. Ale by to zrobić, potrzebne jest zaufanie i pokora. Pokora, pokora i jeszcze raz pokora – o tym zarządzający zawsze musi pamiętać – mówił K. Sarnecki. Dodał, że nie do przecenienia jest tu umiejętność słuchania oraz odwaga. – Odwaga, by się otworzyć na sugestie i na zmiany. W wielu sytuacjach nie dopuszczamy nowej wiedzy, gdyż boimy się opuścić swoje podwórko, swoją bezpieczną strefę. Tymczasem trzeba chcieć przyjmować rolę lidera. Obecnie liderów bardzo potrzeba. Ludzie żyją w stresie, w sytuacji kryzysowej, zespół musi widzieć cel. Tu należy jednak pamiętać, że gdy sytuacja się zmienia, należy też zmieniać sposób zarządzania, transformować go. Natomiast dziś – w trudnej na pewno sytuacji – starajmy się ją wykorzystać. Jeżeli w naszym otoczeniu nie ma zakłóceń, trudności, nie rozwijamy się – konkludował K. Sarnecki.
***
VIII Konferencja Naukowo-Techniczna Zarządzanie Przedsiębiorstwem WOD-KAN odbywa się w dniach 24-25 marca w Szczyrku, w hotelu Meta. Organizatorem wydarzenia jest BMP Sp. z o.o. – wydawca magazynu Kierunek Wod-Kan i portalu www.kierunekwodkan.pl
Komentarze