Partner serwisu
21 czerwca 2022

Finisz prac mikrotunelingowych na II etapie budowy kolektora Wiślanego

Kategoria: Aktualności

Budowa kolektora Wiślanego ruszyła w grudniu 2020 r. Ta ponad 9-kilometrowa konstrukcja, biegnąca wzdłuż Wisłostrady to przede wszystkim odpowiedź na coraz częstsze negatywne skutki zmian klimatu, jak deszcze nawalne. Kolektor Wiślany będzie w stanie pomieścić ok. 50 tys. m³ ścieków i wód opadowych, czasowo zatrzyma nadmiar wód opadowych, które następnie skieruje do oczyszczalni ścieków „Czajka”.

Finisz prac mikrotunelingowych na II etapie budowy kolektora Wiślanego

Inwestycja jest ogromnym wyzwaniem, ponieważ w jednym czasie realizujemy zadania na jej trzech rożnych odcinkach. Ponadto działamy w pobliżu ważnej trasy, dlatego cieszymy się, że prace postępują zgodnie z harmonogramem – mówi Renata Tomusiak – Prezes Zarządu MPWiK.

 

Największy z kolektorów

Kolektor Wiślany jest największym spośród trzech budowanych obecnie przez MPWiK kolektorów, których zadaniem jest zwiększenie retencji ścieków i wód opadowych w mieście. Właśnie zakończyły się prace mikrotunelingowe na II etapie budowy. Odcinek wykonany przez Budimex S.A. ma długość ponad 5 km.

Podczas realizacji prac stosowana jest metoda bezwykopowa – w tym przypadku technologia mikrotunelingu. Dzięki niej, przez niewielki zakres wykopów otwartych, mimo lokalizacji inwestycji wzdłuż jednej z ważniejszych tras, utrudnienia w ruchu towarzyszące budowie są ograniczone do minimum. Prace etapu II związane z mikrotunelingiem właśnie zostały zakończone.

 

Tarcza Barbara w użyciu

Do wykonania tunelu na II etapie budowy wykorzystano głowicę z tarczą drążącą – Barbarą. Ta 145-tonowa maszyna o średnicy tarczy 3,8 m na głębokości blisko 14 m przez ostatnie 18 miesięcy wydrążyła tunel o długości blisko 5400 m i była kluczowym elementem podczas prac. Warto dodać, że podczas budowy wykorzystano 1800 sztuk rur przeciskowych. Każdego dnia w budowę zaangażowanych było około 130 osób.

Obecnie w trakcie realizacji jest także I etap budowy – to odcinek kolektora od ul. Karowej do Mostu Gdańskiego. Ostatni, III etap, jest w fazie projektowania. Do drążenia tego ostatniego odcinka, od komory połączeniowej z kolektorem Bielańskim do Zakładu „Farysa”, także będzie użyta tarcza Barbara.

 

Prawie 600 mln zł na kolektor Wiślany

Wartość kontraktów na wykonanie całego kolektora Wiślanego wynosi prawie 600 mln zł netto. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Udział środków własnych spółki wynosi 15 % wszystkich kosztów, pozostałą część pokrywa dofinansowanie UE. Zakończenie inwestycji planowane jest do końca 2023 r.

źródło: inf. prasowa
fot. inf. prasowa
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ