Partner serwisu
30 października 2018

Wody Polskie odnowią najdłuższy wodny szlak turystyczny w kraju

Kategoria: Aktualności

O planach reaktywacji szlaku wodnego im. Batorego, łączącego Warszawę z Kanałem Augustowskim oraz z drugiej strony z Zalewem Wiślanym, mówił w Ostrołęce 29 października br. Przemysław Daca Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

Wody Polskie odnowią najdłuższy wodny szlak turystyczny w kraju

"W pierwszej kolejności skupiliśmy się na doprowadzeniu do rewitalizacji Kanału Żerańskiego, przeprowadziliśmy tam szybko niezbędne prace, aby móc jak najszybciej udrożnić ten pierwszy odcinek szlaku i zapewnić w miarę komfortową żeglugę do Zalewu. Następnie musimy się skupić na pozostałych rzekach, przede wszystkim na Narwi” - powiedział Prezes Wód Polskich. 

W konferencji prasowej na temat odnowienia szlaku wodnego im. króla Stefana Batorego oprócz Prezesa Dacy udział wzięli Mirosław Markowski, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku oraz Janusz Kotowski, prezydent Ostrołęki.

Szlak wodny im. króla Stefana Batorego przebiega przez niezwykle cenne przyrodniczo i krajobrazowo tereny, miasta i wsie o bogatych tradycjach kulturowych, militarnych i gospodarczych. Na szlaku znajdują się cenne zabytki oraz budowle hydrotechniczne. Szlak Wodny Batorego jest  najdłuższym szlakiem turystyczno-rekreacyjnym w Polsce, ma około 1000 km długości. Wody Polskie chcą aby w miejscowościach przez które przebiega, rozwijała się infrastruktura wodna, przystanie, nabrzeża, porty, bazy noclegowe czy gastronomiczne.

„Obraz tego co można zrobić nad Narwią, wydaje się realny (…) można z nadzieją myśleć o przyszłych sprawach. Co to znaczy dla miasta, miasteczka taki atut jak rzeka, ale rzeka zagospodarowana, rzeka wykorzystana to myślę tutaj nie trzeba nikogo przekonywać” - powiedział Janusz Kotowski, prezydent Ostrołęki. Wody Polskie w Ostrołęce, po 35 latach, oddały już wodniakom do użytku port na Narwi. A to nie koniec.

 „Ostrołęka będzie takim miejscem przystankowym gdzie ludzie, którzy będą tu płynąć np. z Warszawy, będą mogli się zatrzymać, odpocząć i płynąć dalej dlatego opracowujemy koncepcję programowo-przestrzenną, w której port zostanie przebudowany” – dodał Mirosław Markowski, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku.

Główne założenia koncepcji to:

  • powiększenie basenu portowego z budową przynajmniej dwóch stałych pomostów,
  • podział basenu portowego na trzy części w oparciu o pomosty, tj: część I z przeznaczeniem do niekomercyjnego wykorzystania przez mieszkańców Ostrołęki i okolic, część II do użytku przez jednostki służb ( policja, straż pożarna, WOPR, straż rybacka oraz częściowo komercyjnie, Część III z przeznaczeniem dla jednostek PGW Wody Polskie oraz niewielkich statków pasażerskich, przystosowanych do poruszania się po drodze klasy Ia z uwzględnieniem jej głębokości tranzytowej, tj: 1,20m,
  • budowa nabrzeża cumowniczego długości ok. 100 m wspartego o istniejący brzeg (aktualnie na długości ok. 70 m umocnionego płytami betonowymi)
  • budowa zaplecza portowego wykorzystując działki skarbu Państwa nr 21604/2, 20995/1 (obręb Ostrołęka) z siedzibą Zarządu Zlewni i Nadzoru Wodnego oraz sanitariatami (WC, prysznice itp.) i zapleczem gastronomicznym.
  • uzbrojenie nabrzeża portowego w:
  • wyciąg portowy – slip,
  • stację paliwową,
  • instalacje sanitarne,
  • punkty poboru wody,
  • sieć energetyczną,
  • przystosowanie terenu międzywala w pobliżu portu na pole biwakowo - kempingowe.
  • rozwiązanie problemu dróg komunikacyjnych do portu z uwzględnienie dojazdu sprzętu ciężkiego.

Koncepcja przebudowy portu na Narwi w Ostrołęce ma być gotowa do 21 grudnia tego roku.

źródło: kzgw.gov.pl
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ