Postaw na słońce: Nowa kampania edukacyjna Fundacji BOŚ
Kampania będzie promować odnawialne źródła energii i wyjaśniać kim jest „Prosument”, czyli obywatel, który produkuje, konsumuje i sprzedaje energię elektryczną.
Co trzeci Polak nie wie czym są odnawialne źródła energii
Z badania przeprowadzonego przez TNS Global na zlecenie Fundacji Banku Ochrony Środowiska wynika, że 98 proc. Polaków nie ma pojęcia co kryje się pod tym hasłem. Ich ogólna wiedza na temat odnawialnych źródeł energii również mogłaby być lepsza.
Wiedza Polaków o odnawialnych źródłach energii jest niewielka. Tak wynika z badania opinii przeprowadzonego
na zlecenie Fundacji BOŚ we wrześniu tego roku*. Dwie trzecie obywateli nie wie czym jest OZE. Ankietowani proszenio dokładne wyjaśnienie pojęcia podkreślali, że kojarzy im się głownie z energią wiatrową (35 proc.) lub słoneczną (20 proc.). Aż 95 proc. ankietowanych nie odróżnia kolektorów słonecznych od modułów fotowoltaicznych.
Nie wie zatem, że kolektory słoneczne podgrzewają wodę, a panele fotowoltaiczne przekształcają energię słońca w
elektryczną. Co dziesiąty Polak nie wie, że są środki publiczne na wspieranie mikroinstalacji fotowoltaicznych
we własnym domu, które pozwalają na „samodzielną” produkcję prądu. Ile można zaoszczędzić na takiej mikroinstalacji? Z wyliczeń przygotowanych przez Ekspertów z Laboratorium Fotowoltaiki Politechniki Warszawskiej wynika, że czteroosobowe gospodarstwo domowe mogłoby obniżyć rachunek za energię z 2475 zł (rocznie) do
275 zł*.
Ogólnopolska kampania edukacyjna „Postaw na słońce”
– Edukacja Polaków w zakresie OZE jest niezmiernie ważna. Warto pamiętać, że w ramach programu „Prosument” realizowanego rzez NFOŚiGW istnieją środki publiczne na wspieranie wielu rozwiązań z zakresu OZE np.: modułów fotowoltaicznych, pomp ciepła, biomasy, kolektorów słonecznych, małych elektrowni wiatrowych, czy mikrokogeneracji –podkreśla Barbara Lewicka-Kłoszewska, ekolog i wiceprezes Fundacji BOŚ.
Od pierwszego października w całej Polsce pojawiły się billboardy wyjaśniające słowo „Prosument” zaprojektowane przez znanego grafika: Andrzeja Pągowskiego.
Organizatorzy akcji zaplanowali szereg działań edukacyjnych i informacyjnych: począwszy od audycji i konkursów radiowych, skończywszy na publikacjach w prasie ogólnopolskiej i regionalnej. Powstał specjalny portal internetowy, który jest dedykowany akcji. - Zawiera on szereg materiałów informacyjnych i edukacyjnych. Są wśród nich nie tylko dokumenty prawne dotyczące energii i fotowoltaiki, ale również ciekawe artykuły, filmy i linki. Przygotowaliśmy
sześć specjalnych kalkulatorów, dzięki którym można wyliczyć zużycie energii elektrycznej w domu lub szkole, emisję CO2 oraz jego kompensację, dobrać panele fotowoltaiczne i oszacować efekt ekonomiczny takiego przedsięwzięcia – mówi Andrzej Pietrucha, prezes Fundacji BOŚ.
Młodzież pokoleniem ekologicznym – konkurs
Równolegle z kampanią społeczną Fundacja BOŚ uruchomiła ogólnopolski konkurs dla szkół, w którym może wziąć udział młodzież gimnazjalna i ponadgimnazjalna. W ramach projektu, przygotowano dwa niezależne konkursy (badawczy i filmowy), w których pula nagród przekracza 60 tys. zł. – Udział produkcji energii ze źródeł odnawialnych staje się w Polsce coraz większy. Takie działania nie tylko chronią środowisko naturalne, ale przynoszą również wymierne oszczędności. Chcemy o tym opowiedzieć młodym ludziom – podkreśla Barbara Lewicka-Kłoszewska. Na czym będzie polegał konkurs badawczy? Uczestnicy będą przeprowadzać (najczęściej z nauczycielami, fizyki) tzw. analizy energetyczne wybranych budynków (mieszkalnych i szkolnych), a następnie dobierać odpowiednie mikroinstalacje fotowoltaiczne. W konkursie filmowym natomiast, który nie wiąże się z poprzednią rywalizacją, ale jest oddzielną inicjatywą, młodzież zostanie poproszona o przygotowanie własnych, edukacyjnych spotów filmowych
wyjaśniających pojęcie „PROSUMENT.
Źródło i fot.: Fundacja BOŚ