Partner serwisu
17 listopada 2015

Nowe oblicze stopnia wodnego Chróścice

Kategoria: Aktualności

Zakończyła się modernizacja stopnia wodnego Chróścice, koło Opola. Projekt był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu „Poprawa stanu śródlądowych dróg wodnych”.

Nowe oblicze stopnia wodnego Chróścice

W wyniku prac modernizacyjnych śluza Stopień wodny Chróścice została przystosowana do III klasy drogi wodnej. Nowo wybudowany jaz klapowy poprawi niezawodność żeglugi, a także bezpieczeństwo powodziowe w regionie.

Pierwszy raz w Polsce
W ramach inwestycji, w miejsce ponad stuletniego jazu iglicowego, Skanska wykonała nowoczesną konstrukcję trzyprzęsłowego jazu klapowego o świetle 3 x 32 m i wysokości piętrzenia na progu 2,4 m, który wyposażony został w nowoczesny układ sterowania. Nowy jaz został zrealizowany w bardzo bliskim sąsiedztwie istniejącego obiektu. To pierwsza taka budowa w Polsce, który była realizowana 50 m powyżej piętrzącego jazu kozłowo-iglicowego, stwarzając tym samym dodatkowe wyzwania realizacyjne.

– To kolejne niezwykle istotne przedsięwzięcie RZGW we Wrocławiu, którego efektem jest zastąpienie archaicznego, bardzo niebezpiecznego w obsłudze, jazu kozłowo-iglicowego nowoczesną i niezawodną konstrukcją wyposażoną w automatycznie sterowane zamknięcia klapowe. Dzięki zastosowaniu takiej technologii uzyskaliśmy znaczne skrócenie czasu przywracania i likwidacji piętrzenia na jazie. Klapy bardzo usprawniają pracę i są zdecydowanie mniej awaryjne, dlatego stopniowo przebudowujemy w ten sposób nasze kolejne obiekty hydrotechniczne – mówi Edward Nawirski, Dyrektor RZGW we Wrocławiu.

Inwestycja obejmowała również remont i modernizację awanportów i dalb cumowniczych (dzięki którym przepływające przez stopień wodny statki będą mogły bezpiecznie oczekiwać na prześluzowanie) i śluzy żeglugowej, która polegała na przebudowie głów i ściany lewej, remoncie ściany prawej i kanałów obiegowych, z jednoczesną wymianą wyposażenia technologicznego.

Dla zwiększenia atrakcyjności terenów przybrzeżnych wybudowano ogólnodostępną, stalową, kładkę dla pieszych wraz z podjazdami dla niepełnosprawnych, co zapewni komunikację między miejscowościami Chróścice i Narok. Dodatkowo, na obu brzegach Skanska wykonała przystanie, nabrzeże przeładunkowe oraz drogi dojazdowe z placami manewrowymi. Kontrakt zakładał także remont oraz wykonanie budynków dla personelu obsługującego stopień wodny.  

Wyzwania
– Trudnym technologicznie i logistycznie zadaniem była budowa samego jazu. Długie na kilkanaście metrów grodzice stalowe, z których wykonane zostały ściany nabrzeży oraz przęsła jazu, zabijane były z wody w okresie zimowym. Wyzwaniem były także trudne warunki atmosferyczne – informuje Bronisław Kapusta, Kierownik Budowy. – Zimą, wraz z mrozami, konieczne było położenie jazu iglicowo-kozłowego. Niska woda utrudniała pływanie jednostkom obsługującym budowę, a w połączeniu ze zjawiskami lodowymi na rzece (śryż, kra lodowa) całkowicie przerywała roboty wykonywane z wody. Wiosna, lato i jesień wraz z opadami przynosiły większe przepływy na rzece. Szybki nurt rzeki w bliskości piętrzącego jazu ograniczał nasze prace, a dalsze wzrosty stanów wody, zgodnie z instrukcją przeciwpowodziową, powodowały ich przerwanie, a nawet konieczność zalania dołu budowlanego (grodzy), gdzie były prowadzone roboty.

Źródło i Fot.: www.skanska.pl

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ